2015년 3월 30일 월요일

정용진 부회장, 김수현이 기다리던차 BMW i8

[코리아헤럴드=슈퍼리치섹션 배지숙 기자] 슈퍼리치와 셀럽들이 기다리던, BMW i8가 상륙했다. 정용진 신세계 부회장과 한류 스타 김수현이 오매불망 기다리던 차이기도 하다. 


BMW i8.

지난 26일 국내 출시된 BMW i8은 1억9990만원이라는 판매가에도 이미 100대의 사전판매를 기록한 차다. 국내에 미출시된 전기차 테슬라를 타면서 화제를 모았던 정 부회장과 아시아를 아우르는 인기를 자랑하는 배우 김수현도 이 대열에 합류한 것으로 알려졌다. 2013년 프랑크푸르트 모터쇼에 선보인 이래 해외에서는 북미아이스하키리그(NHL) 플로리다 팬서스(Florida Panthers)의 선수로 유명한 스코티 업쉘(Scottie Upshall) 등이 몰고 다니며 화제를 일으키고 있다. 


BMW i8

그러나 i8은 단순히 비싸기만 한 차는 아니다. 독일명가 BMW가 미래를 위해 모든 기술력을 집약했다고 자부하는 최초의 플러그인 하이브리드차이자, 스포츠카이기 때문이다. 
i8에는 BMW 이피션트 다이내믹스(EfficientDynamics)의 최고 수준을 보여주는 첨단 플러그인 하이브리드 시스템이 적용돼 있다. 이는 BMW 직렬 3기통 트윈파워 터보 엔진과 BMW eDrive 기술이 적용된 전기모터의 결합에서 나타난다. 배기량 1.5리터의 직렬 3기통 엔진은 최고출력 231마력과 최대토크 32. 7kgㆍm의 힘을 발휘하며, 이는 6단 자동 변속기를 통해 뒷바퀴로 전달된다. 전기모터는 최고출력 131마력, 최대토크 25.5kgㆍm의 힘을 내며, 이 힘은 2단 자동 변속기를 통해 앞 바퀴로 전달된다. 이로 인해 하이브리드임에도 총 362마력의 힘을 발휘하며, 정지 상태에서 100km/h까지 4.4초밖에 걸리지 않는다.


BMW i8

BMW i8에 탑재된 리튬이온 배터리는 총 용량이 7.1kWh이며, 전기모터 구동으로만 최대 37km(유럽기준)의 주행이 가능하며 최고 120km/h의 속도를 낼 수 있다. 두 동력원의 공조를 통해 주행 가능 거리는 최대 600km(유럽기준)에 달하기도 한다.
외형에 있어서도, 사람들의 주목을 받을 수 있는 요소들이 여러 군데 있다. 날개처럼 위로 열리는 시저(Scissor) 도어와 함께 BMW i를 상징하는 블랙 벨트가 보닛에서 ‘V’자 형태로 나타나 루프를 지나 뒤쪽까지 이어진다. 이와함께 풀 LED 헤드라이트와 교통상황에 따라 상향등을 자동으로 전환해주는 하이빔 어시스턴트(Highbeam Assistant) 등 첨단 장비가 기본으로 장착돼 있다.


BMW i8 내부 모습.

BMW에서는 이미 출시된 순수 전기차 i3와 이번에 나온 i8의 판매 인프라를 구축하기 위해 포스코ICT와 손잡고 전국에 200여개의 충전시설을 갖췄다. i8의 판매가 본격화되는 올 상반기안에 200개를 더 확충할 예정이다. 

baejisook@heraldcorp.com

<다음은 영어기사>
BMW launches plug-in hybrid

The BMW i8, plug-in hybrid electric vehicle by the German luxury carmaker, finally arrived in Korea on Thursday amid high expectations among drivers and market analysts. 

Flaunting fuel economy of a maximum of 47.6 kilometer per liter, the “fuel monster” is expected to lead the hybrid car competition that is fast heating up.

“The i8 model epitomizes BMW’s vision for sustainable mobility solution,” a BMW PR representative said. “From the aerodynamically groundbreaking body design and visionary interior design to the life module passenger cell made from carbon-fiber-reinforced plastic, drive system technology, high-voltage battery, chassis as well as crash and structural functions integrated into the aluminum Drive module, the car is equipped with everything that BMW has to offer for the future,” he added. 

At a glance, the design of the car is very impressive. 

The “scissor doors” open upward like wings. And the 4.6 meter-car has classical sports car proportions, full LED headlights, stretched roofline, short overhangs and long, 2,800-millimeter wheelbase. 

But the main highlight is the engine. 

The car’s plug-in hybrid drive system, which comprises a BMW TwinPower Turbo engine combined with BMW eDrive technology, offers potential for improved efficiency and exciting, sporty driving characteristics, the carmaker said. BMW has developed the internal combustion engine, electric motor as well as its power electronics and battery.

The three-cylinder combustion engine boasts 170 kW/231 horsepower and drives the rear wheels, while the 96 kW/131 horsepower electric motor draws its energy from a lithium-ion battery, which can be charged with 220V-plug, as well as BMW i-Wallbox and public chargers. 

This bespoke plug-in hybrid system enables a speed of up to 35 kilometers under normal conditions and a top speed of 120 kph on electric power alone. With both engines, the driving range spans to 600 kilometers after a full-charge. It takes 4.4 seconds for the car to reach 100 kph speed from zero. 

The talk-of-the-town fuel mileage reaches 47.6 km per liter for plug-in hybrid mode and 13.9 km per liter for hybrid. The carbon emission is also significantly low, with 123 grams per kilometer for hybrid and 49 g/km for plug-in hybrid. 

One can choose four different driving modes ― Sport, Comfort, ECO PRO and eDrive. A Connected Drive program providing emergency calls and other facilities will be offered, alongside driving assistance, electronic parking brake, alarm for the pedestrians and others. The BMW i-Remote App for smartphone users will help drivers check on the battery charging as well as fuel status in real time. 

The BMW i8 is expected to open up the PHEV competition, with Hyundai’s Sonata PHEV slated for June to be followed by Audi’s A3 Sportback e-tron. Since the government is planning a 1 million won-subsidy for hybrid car buyers on top of the acquisition and registration tax exemption, the market is expected to grow, onlookers say. 

Still, BMW seems to be ahead in the race. In order to the pave way for the all-electric i3 vehicle and i8, BMW has joined hands with POSCO ICT to establish a total of 200 charging systems across the nation. This year, the company is planning to add 200 more to better the users’ convenience. 

BMW aims to sell a total of 185 units this year, with 100 having been sold in advance. The BMW i8 comes in five colors ― Iconic Silver, Protonic Blue, Crystal White and Sophisto Grey with two different highlights. It is priced at 199 million won ($181,000). 

By Bae Ji-sook (baejisook@heraldcorp.com)

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